Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2010 - język polski - odpowiedzi i arkusze tuż po zakończeniu egzaminu

Redakcja
Egzaminy maturalne to ukoronowanie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. To od nich w dużej mierze zależy, na jakie studia się dostaniemy. Arkusze i odpowiedzi z matury z języka polskiego podamy w serwisie Edukacja tuż po zakończeniu egzaminu.

Matura 2011- język polski - odpowiedzi, arkusze pytań tuż po zakończeniu egzaminu

1
Odpowiedź jest według autora uzależniona od osobistych doświadczeń i nastawienia. To sposób, w jaki korzystamy z internetu, decyduje o tym, czy stanie się on dla nas śmietnikiem, czy sezamem kultury. Zdaniem autora osoba, która zainwestuje w korzystanie z Internetu trochę wysiłku, odnajdzie w nim interesujące go treści.

2
śmietnik - chłam; witryna szarlatanów
sezam kultury - dobre miejsce, by znaleźć źródłowe materiały, treści wartościowe

3 Rozważnie; krytycznie, mądrze

4 Nieprawdziwe stereotypy:
- Nie sposób odróżnić treści wartościowych od bzdur
- Treść w internecie jest nietrwała
- Internet jest narzędziem wynarodowienia, bo zdecydowana większość zasobów sieci jest anglojęzyczna

5
Mimo, że większość zasobów sieci jest angielskojęzyczna to Internet nie jest narzędziem wynarodowienia. Wręcz przeciwnie - dla wielu mniej ekspansywnych, a ciekawych kultur Internet stał się szansą na globalną prezentację. "Kto umie szukać, znajdzie perełki."

6
Podobieństwo akapitów 5. i 6. polega na tym, że w obydwu zastosowano porównania (metafory). W akapicie 5. autor porównuje Internet do Bukowiny z czasów monarchii austro-węgierskiej, a w akapicie 6. do bazaru w Samarkandzie. I Bukowina, i Samarkanda są tu przykładami przestrzeni wymiany wielokulturowej.

7
Dociekliwy użytkownik internetu potrafi dotrzeć do informacji, których szuka. Wykorzystuje sieć do rozwijania zainteresowań, pogłębiania wiedzy i poszerzania swoich horyzontów. Leniwy - zadowala się czymkolwiek, jest bierny i niewnikliwy, zadowala się stronami www w języku angielskim.

8
Bazar to miejsce, gdzie nie tylko się handluje. To także miejsce spotkań. Tu ludzie plotkują, kłócą się, czasem nawet biją. Podobnie jak dziś w Internecie. Gdy patrzy się z boku na globalną sieć to przypomina ona chaos. W rzeczywistości jednak to sieć relacji, znaczeń, bogactwo treści - jak na bazarze: nieustanny dialog, wymiana poglądów, nabywanie doświadczeń.

9
Sieć semantyczna, która zawęzi pole wyszukiwania do oczekiwanych przez internautę rezultatów, według autora będzie kolejnym szczeblem rozwoju wyszukiwarek internetowych. System będzie potrafił odróżnić kontekst o jaki chodzi osobie wpisującej w wyszukiwarce konkretne zapytanie. Autor wyjaśnia działanie sieci semantycznej na przykładzie frazy "król". Wyszukiwarka będzie potrafiła odróżnić czy osobie poszukującej informacji na temat "króla" chodziło o głowę państwa, czyjeś nazwisko czy też zwierzę. Sposób wyszukiwania informacji będzie bardziej precyzyjny.

10
- trójwymiarowe przeglądarki i wyszukiwarki
- wyposażenie komputerów i zasobów sieci o zmysły słuchu i dotyku

11
B - amerykanizacji kultury

12
Autor porównuje obecność w cyberprzestrzeni do podróży do obcych krajów. Można wyjechać za granicę i mówić wyłącznie po angielsku oraz jadać w McDonaldzie zamiast w jakiejś lokalnej restauracji. Zachowując się w ten sposób możemy uznać że świat się zamerykanizował. Jednak, jeżeli otworzymy się na lokalne kultury i zaczniemy z nimi obcować będziemy mieć na ten temat inne zdanie. Podobnie jest w Internecie. Żeby odkryć prawdziwe bogactwo musimy się wysilić.

13
obiektywizacja: - bezosobowa forma wypowiedzi (np. "spodziewać się można", "poszukuje się"), wypowiedź w pierwszej osobie liczby mnogiej (np. "możemy mieć pewność", "zdemaskujmy").

subiektywizacja: - wypowiedzi nacechowanie emocjonalne (np. "tylko zupełny nowicjusz lub analfabeta"), wypowiedź w pierwszej osobie liczby pojedynczej (np. "postaram się pokazać", "sądzę, że")

14
charakter dyskursywny (refleksyjny)
- narrator ujawnia stanowisko polemiczne wobec omawianych poglądów - np. "Zdemaskujmy ";
- sformułowania o charakterze uniwersalnym, uogólniającym - np. "Kto umie szukać, znajdzie perełki."

charakter perswazyjny
- orzeczenia o charakterze normatywnym - np. "Podobnie powinniśmy zachowywać się w Internecie";
- posługiwanie się trybem rozkazującym - np. "Nie spodziewajmy się cudów".

POBIERZ ARKUSZ Z JĘZYKA POLSKIEGO - POZIOM PODSTAWOWY

POBIERZ ODPOWIEDZI Z JĘZYKA POLSKIEGO - POZIOM PODSTAWOWY

POBIERZ ARKUSZ Z JĘZYKA POLSKIEGO - POZIOM ROZSZERZONY

Propozycja odpowiedzi do tematu 1 - Na podstawie podanych fragmentów komedii Moliera "Świętoszek" scharakteryzuje głównego bohatera oraz omów postawy Orgona, Kleanta i Elmiry wobec tytułowej postaci.

1. Rozpoznanie wstępne
- przedstawienie bohaterów, kim są
- forma podawcza - dialog
- umiejscowienie fragmentów w całości utworu
- Świętoszek pokazany z różnych punktów widzenia, różnych perspektyw
2. Charakterystyka Świętoszka - w oczach Orgona
- pobożny, manifestuje pobożność każdego dnia
- wnosi spokój w życie ludzi
- pokorny, usłużny
- skromny, prowadzi ubogie życie
- część pieniędzy od Orgona oddaje biednym
- troszczący się o rodzinę Orgona
- zrządzeniem niebios znalazł się w jego domu
- surowy wobec siebie i innych
- śmieszność Tartuffa (żałuje zabitej pchły)
- Orgon przekonany o słuszności swoich racji odrzuca upomnienia Kleanta
3. Postawa Orgona
- zachwyt, uwielbienie
- brak krytycyzmu
- nieprzyjmowanie uwag członków rodziny
- naiwność
- przedkładanie Tartuffa ponad rodzinę
- dzięki niemu ważne stają się sprawy duchowe, a nie doczesne (pogarda dla świata)
- Świętoszek nauczył go jak radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych, dystans do rodziny
4. Świętoszek w oczach Kleanta:
- zarzuca Orgonowi, że nie zna człowieka, którego przyjął pod swój dach
- ironiczny stosunek wobec Orgona
- ma Świętoszka za przybłędę, nędzarza
- dostrzega fałsz, obłudę, hipokryzję, udawaną świętość
- jest przekonany, że nie myli się w ocenie Świętoszka
- dostrzega jego interesowność
- dewocja ma mu przynieść korzyści materialne
- perfidia Tartuffa polega na wykorzystywaniu religijnego zaangażowania Orgona i jemu podobnych
- prawdziwa pobożność nie ma nic wspólnego z manifestowaniem swojej religijności i postawą Świętoszka
5. Świętoszek w scenie z Elmirą, bohater w jej oczach, jej postawa.
- Tartuffe w scenie z Elmirą pokazuje swoje prawdziwe oblicze: uwodziciela, obłudnika
- domaga się dowodów miłości
- używa bałamutnych argumentów, że niebo będzie im sprzyjać, ich romans nie jest grzechem
- pycha, pewność siebie
- relatywizacja wartości (przesuwanie granicy między dobrem i złem)
- zło czynione w tajemnicy nie jest złem
- brak skrupułów
- wykorzystywanie naiwności Orgona
- pogarda wobec Orgona, poczucie wyższości nad zdradzonym mężem
- Elmira udaje zakochaną w Świętoszku
- rozmowa jako element intrygi demaskujący zamiary Tartuffa
- udaje, że przed romansem powstrzymuje ją kara niebios i nadejście męża
6. Funkcjonalne wykorzystanie całości utworu.
7. Wnioski:
- Świętoszek pokazany z różnych perspektyw, pokazana dwulicowość bohatera
- problem obłudy, hipokryzji religijnej, ich wpływu na otoczenie
- postawy bohaterów utworu różnią się: od naiwnego uwielbienia, przez krytycyzm, do prób demaskowania
- aktualność problemu w dzisiejszym świecie
- komedia Moliera - "śmiech przez łzy" - rodzina Orgona u progu katastrofy spowodowanej niefrasobliwością ojca

Propozycje odpowiedzi do tematu 2 - Na podstawie podanego fragmentu utworu Hanny Krall Zdążyć przed Panem Bogiem przedstaw przemyślenia Marka Edelmana o możliwościach godnego życia w czasach Zagłady i różnych poglądach na temat godnej śmierci.

1. Rozpoznanie wstępne:
- Marek Edelman - jeden z przywódców powstania w getcie żydowskim, świadek Zagłady, po wojnie lekarz - kardiolog
- "Zdążyć…" - reportaż, rozmowa dziennikarki z bohaterem wydarzeń, prowadzona po wojnie, perspektywa wspomnień, narracja pozornie chaotyczna oddająca sposób przywoływania zdarzeń z pamięci
- określenie problemu
2. Różne poglądy na temat godnej śmierci:
- powszechność, stereotypowość opinii, że godna śmierć - tylko z bronią w ręku
- przywołanie opinii amerykańskiego profesora: wartościowa jest walka, poświęcenie, żeby nie iść "jak barany na śmierć"
- walka z bronią w ręku podstawą przyszłej chwały, pozostaje w pamięci przyszłych pokoleń
- tworzenie mitu i legendy bohaterskich walczących
- polemiczny charakter wypowiedzi Edelmana
- jego bunt, protest przeciwko uznaniu śmierci w komorze gazowej za gorszą
- zgroza, tragizm takiej śmierci - nieuchronność losu
- beznadzieja, brak szans, dramatyzm sytuacji bez wyjścia
- próba zrozumienia , dlaczego łatwiej jest przyjąć śmierć z bronią w ręku niż śmierć w komorze - śmierć w komorze gazowej pokazała do czego zdolny jest człowiek, do tworzenia obozów zagłady, do okrucieństwa, cynicznej, beznamiętnej zaplanowanej eksterminacji innego narodu
- nie można patrzeć na kogoś, kto kopie sobie dół
- śmierć niegodna jest tylko wtedy, kiedy próbowało się przeżyć cudzym kosztem,
3. Możliwości godnego życia w czasach Zagłady:
- przywołanie historii Żyda na beczce jako symbolu śmieszności, groteskowości
- bezkarność w niszczeniu drugiego człowieka, pozbawienie go godności
- ważna jest obrona własnej godności ("nie dać się wepchnąć na beczkę"), stąd decyzja o wybuchu powstania w getcie
- powstanie w getcie jako bunt przeciwko Niemcom, przeciwko bierności,
- wybór sposobu umierania, zamanifestowanie wolności
- działanie, aktywność jako szansa na przetrwanie (konspiracja)
- bierność oznacza śmierć
- nawet w czasach Zagłady istnieje miłość
- potrzeba posiadania kogoś bliskiego, ludzie żyją dla kogoś innego
- wojna jako czas próby
4. Odwołania do całości utworu
5. Wnioski:
- przemyślenia Edelmana - ostatniego przywódcy w getcie żydowskim - dotyczące godnej śmierci mają charakter polemiczny wobec powszechnych opinii
- godna śmierć to nie tylko ta z bronią w ręku, bohaterska, która rodzi mity i legendy
- niemniej godną śmiercią jest ta w komorze gazowej, wymaga nawet więcej odwagi wynikającej ze świadomości nieuniknionego losu
- walka w getcie, aktywność jako próba przetrwania, obrona godności ("nie dać się wepchnąć na beczkę")
- demitologizacja i deheroizacja powstania w getcie i jego uczestników, podkreślenie ich zwyczajności

Matura 2010 rozpoczyna się w tym roku we wtorek, 4 maja. Jej pisemna część kończy się 18 maja. Dwa przedmioty są obowiązkowe: język polski i matematyka. Dodatkowo maturzyści mogą wybierać pomiędzy przedmiotami takimi jak:

- biologia
- historia
- chemia
- geografia
- wiedza o społeczeństwie (WOS)
- informatyka
- język angielski
- język niemiecki
- język hiszpański
- język rosyjski
- język łaciński i kultura antyczna
- historia sztuki
- historia muzyki
- wiedza o tańcu

Odpowiedzi i arkusze matury z języka polskiego znajdziecie w serwisie Edukacja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Świętokrzyskie