Stanisław Stachowicz, Rolnik Roku w powiecie buskim zwiedzał Brukselę i Brugię

Z Belgii Michał Kolera [email protected]
Michał Kolera
Zwycięzca konkursu "Echa Dnia" w powiecie buskim wraz z żoną zwiedzał miasta Belgii. Podróż do Brukseli i Brugii była główną nagrodą w plebiscycie, a zaprosił na nią europoseł Czesław Siekierski.

Utytułowany w konkursie Echa Dnia Rolnik Roku Stanisław Stachowicz z Zagród w gminie Gnojno w nagrodę wyjechał w podróż do stolicy Europy. Wizyty w Parlamencie Europejskim, Brukseli i Brugii przyniosły moc niezapomnianych wrażeń. Dzięki laurom w powiecie i dziewiątemu miejscu w Złotej Dziesiątce województwa świętokrzyskiego otrzymał od Czesława Siekierskiego, posła do Parlamentu Europejskiego z ramienia Polskiego Stronnictwa Ludowego i przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Parlamencie Europejskim, dwa zaproszenia na wyjazd i mógł zabrać żonę Janinę. W podróży towarzyszyli im pozostali laureaci konkursu.

Europoseł Siekierski w Brukseli pełnił rolę gospodarza, oprowadził zwiedzających po najważniejszych urzędach, a także zaprosił gości do restauracji na wspólną kolację. Rolnicy mieli okazję zasiąść w ławach, gdzie na co dzień bywają najważniejsze osobistości Europy. Dużo atrakcji przysporzyło zwiedzanie miasta, a najwięcej, co potwierdzają nasi rolnicy, pobyt w urokliwej Brugii. - To wycieczka pełna wrażeń. Dzieki niej można zobaczyć wspaniałe zabytki, a także dowiedzieć się więcej o tym, jak na co dzień pracują urzędy Unii Europejskiej - mówili państwo Stachowiczowie, których pod nieobecność w gospodarstwie w pracach zastąpiły dzieci.

Wesoło z akordeonem

Podróży towarzyszyła niezwykle sympatyczna i wesoła atmosfera. W autokarze, podczas 20-godzinnej podróży, otuchy dodawał nam Jerzy Sternicki, instruktor muzyczny z Ożarowa. Na wyjazd zabrał ze sobą... akordeon, na którym wyśmienicie grał wiele znanych piosenek.

Pierwszego zwiedziliśmy Brugię, czyli Wenecję Północy. Miasto jest poprzecinane kanałami wodnymi. Dawno temu kupcy wybudowali tu kamienice i hale targowe. Dziś są to skarby architektury. Z podziwem oglądaliśmy piękne klasztor De Wijngaard i ratusz miejski z bogatą fasadą. Na rynku trwał jarmark świąteczny. Wśród nas było wielu amatorów frytek z majonezem. Są one w Belgii narodową przekąską i trzeba przyznać - smakują znakomicie. Wieczorem przyjechaliśmy do Brukseli, głównego celu naszej podróży.

Urzędnicza Bruksela

W stolicy Belgii oszklone wieżowce z każdej strony otaczają Stare Miasto. Kiedy szliśmy na Rynek, było trochę żal, że już ciemno i nic nie zobaczymy. Niesłusznie, bo wieczorami na placu stale odbywa się iluminacja, gigantyczne widowisko, wielka gra dźwięku i światła. Setki ukrytych lamp świeci kolorowo na XVI-wieczne domy. Do tego oszałamiająca muzyka. Czuliśmy się, jak w bajce.

Do rzeczywistości przywróciło nas dopiero... brukselskie piwo. Trunek słynie z jakości i mocy, w Belgii wytwarza się ponad sześćset jego gatunków. Drugi dzień upłynął pod znakiem wizyt urzędowych. Byliśmy w Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej do spraw Rolnictwa, stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej i Parlamencie Europejskim. Widzieliśmy kolejne zabytki - Łuk Triumfalny króla Leopolda, siedzibę rządu Belgii oraz kościół Świętego Michała i Świętej Guduli.

Kolacja z europosłem

Wieczorem europoseł Czesław Siekierski zaprosił grupę na kolację do restauracji. Z lubością pełnił rolę gospodarza, w Brukseli bowiem czuje się jak w domu.
Parlamentarzysta rozmawiał z każdym z nas. Atmosfera stała się bardzo ciepła, był nawet... wspólny śpiew. Piękne belgijskie kelnerki były bardzo zdziwione.

Kolejnego dnia, w siedzibie Parlamentu Europejskiego, uczestniczyliśmy w konferencji naukowej związanej z rolnictwem, później przyszło wracać do kraju.

- Bardzo nam się podobało, wieziemy mnóstwo niezapomnianych widoków. Zobaczyliśmy wiele zabytków i poznaliśmy odmienna kulturę i Parlament Unii. Takie wyjazdy są bardzo potrzebne - podsumowali Stanisław i Janina Stachowiczowie, Rolnicy Roku 2014 w powiecie buskim. Na co dzień prowadzą 42-hektarowe nowoczesne gospodarstwo, zajmują się hodowlą stada około 50 opasów.

SPRAWDŹ najświeższe wiadomości z powiatu BUSKIEGO