MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uczniowie i nauczyciele z Zespołu Szkół w Rudkach przeżyli przygodę na Sycylii (zdjęcia)

Redakcja
Wizyta uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół w Rudkach na Sycylii we Włoszech w ramach projektu Erasmus+ 2014-2016 "Maths Is Everywhere".

Wizyta uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół w Rudkach na Sycylii

Katania I Sant'agata Li Battiati

Nasza wspaniała przygoda z Sycylią, w ramach projektu Erasmus+ "Maths is Everywhere!" - "Matematyka jest wszędzie!", rozpoczęła się w pochmurną i zimną niedzielę 22 marca 2015 r. Grupa uczniów w składzie: Natalia Cybularz, Patrycja Fałek, Dorota Kwiecień, Dominika Mrozowska, Izabela Życińska i Igor Sala wraz z opiekunami: panią Marzeną Kozłowską, Magdaleną Mazur-Młynarczyk i Marzeną Zbrożyna, o poranku wyruszyła busem na warszawskie lotnisko im. Fryderyka Chopina. Po ponad dwóch godzinach w powietrzu dotarliśmy do Rzymu, gdzie przesiedliśmy się do samolotu lecącego do Katanii. Już z jego okien mogliśmy ujrzeć Etnę, największy wulkan w Europie. Włoscy przyjaciele odebrali nas z lotniska i pomogli dotrzeć do Sant'Agata Li Battiati, gdzie już oczekiwały goszczące.nas włoskie rodziny. I tak minął dzień pierwszy.

ZAJĘCIA W SZKOLE, SPOTKANIE W SIEDZIBIE GMINY I ZWIEDZANIE KATANII

W poniedziałek i wtorek, po miłych powitaniach i ciepłych słowach włączyliśmy się w życie włoskiej szkoły - Scuola Media Statale "Mario Pluchinotta". Razem z kolegami z Rumunii, Turcji i Wielkiej Brytanii zaprezentowaliśmy dotychczasowe zadania i uczestniczyliśmy w zajęciach związanych z projektem Erasmus + ,,Matematyka jest wszędzie". Porozumiewaliśmy się w języku angielskim, a niekiedy migowym. W lokalnej bibliotece wysłuchaliśmy niezwykłej lekcji muzyki poprowadzonej przez maestro Ninni Spinę. Złożyliśmy też wizytę w siedzibie gminy Sant'Agata Li Battiati i wręczyliśmy jej burmistrzowi, Carmelo Galati, list i prezent od Wójta Gminy Nowa Słupia, Andrzeja Gąsiora. Młodzież uczestnicząca w projekcie otrzymała też słodkie podarunki i koszulki z logo projektu. W tych dniach oglądaliśmy też turystyczne atrakcje Katanii.

ETNA I TAORMINA

Środa upłynęła nam na wspaniałej wycieczce na wulkan Etna, gdzie zaskoczył nas silny wiatr i bardzo duże ilości śniegu. Zmarznięci ale szczęśliwi dotarliśmy do miejscowości Taormina nazywanej ,,rajem na ziemi" albo ,,perłą Sycylii". Miasto leży na zboczu wzgórza Monte Tauro. Z jednej strony widać stąd dymiącą Etnę, a z drugiej Morze Jońskie. Podczas zwiedzania realizowaliśmy zadanie projektowe "Matematyka i podróżowanie", obliczając odległości pomiędzy poszczególnymi miejscami.

SANT'AGATA LI BATTIATI - ZAJĘCIA W SZKOLE I POKAZ ARTYSTYCZNY

Czwartek spędziliśmy ponownie w szkolnych murach wykonując kolejne zadanie projektowe pt. "Matematyka i sztuka" i przygotowując się pod okiem pani dyrektor Lindy Piccione do wspólnej międzynarodowej uroczystości, podsumowującej nasz pobyt na Sycylii. Toczyliśmy także sportowe boje w przestronnej sali gimnastycznej. Po południu odbył się wielki show. Gospodarze przygotowali sporo atrakcji: występy muzyczne w wykonaniu chóru i szkolnych flecistów, szkolnej orkiestry dętej, która zagrała m.in. fragmenty "Ody do radości" Ludwiga van Beethovena oraz pokazy baletu i gimnastyki artystycznej. Gościem specjalnym był dudziarz, dzięki któremu usłyszeliśmy dźwięki tradycyjnej muzyki sycylijskiej. Koledzy z Turcji zagrali i zaśpiewali trzy piosenki tureckie, a Igor Sala zaśpiewał po angielsku piosenkę Luisa Amstronga "What a Wonderful World". Drużyna sportowa, w której były również nasze gimnazjalistki - Natalia Cybularz i Patrycja Fałek, otrzymała medale za zwycięstwo w szkolnych zawodach. Na zakończenie cała międzynarodowa grupa uczniów zaśpiewała po angielsku piosenkę Michaela Jacksona "We Are the World".

SYRAKUZY I ORTYGIA

Ostatniego dnia pobytu zwiedzaliśmy miasto Syrakuzy i jego historyczne centrum, Ortygię mieszczące się na niewielkiej wyspie zwanej Wyspą Przepiórek. W Syrakuzach urodził się i zakończył życie Archimedes - matematyk i fizyk. W mieście tym zwiedzaliśmy muzeum archeologiczne, oglądaliśmy sanktuarium Madonna Della Lacrime i ruiny greckiego teatru z V w. p.n.e. W Rajskim Kamieniołomie znajduje się słynne Ucho Dionizosa - ogromna sztuczna grota w kształcie ucha, dająca niezwykłe efekty akustyczne. Odwiedziliśmy świątynię Apollona oraz świątynię Ateny, plac Archimedesa z Fontanną Artemidy i katedrę na Piazza Duomo. Podczas zwiedzania przepięknych sycylijskich zabytków realizowaliśmy zadanie projektowe "Matematyka w sztuce".

PRZYSMAKI SYCYLII

Każdego dnia poznawaliśmy tradycyjne włoskie smaki tj. gnocchi ziemniaczane, bruschetta z pomidorami, lasagne, caponata - danie z bakłażanów i pomidorów, pasta alla Norma - makaron z bakłażanów, pomidorów, bazylii i sera ricotta, focaccio z ziemniakami i ze szpinakiem i pizzę, desery: lody granita, cassata siciliana - ciasto z serem ricotta, cannoli - włoskie rurki oraz deser owocowy.

POWRÓT DO POLSKI

Dzień powrotu do Polski zbliżał się coraz szybciej. W sobotę 28 marca 2015 r. wyruszyliśmy w drogę do domu. Na długo w pamięci pozostaną nam poznane miejsca, smaki i sycylijskie krajobrazy. Rezultaty naszej pracy, czyli prezentacje "Matematyka i podróżowanie" oraz "Matematyka w sztuce" przygotowane przez międzynarodowe zespoły Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoch, Rumunii i Polski będzie można obejrzeć na stronie Zespołu Szkół w Rudkach na Facebook'u oraz na blogu projektu "Maths is Everywhere!"
Szczegółowe informacje o projekcie na stronie Zespołu Szkół w Rudkach: http://zsrudki.edupage.org/