Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tłumy wzięły udział w procesjach Bożego Ciała [WIDEO ZDJĘCIA]

Zdzisław Surowaniec
Zdzisław Surowaniec
W uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, w Boże Ciało, przypadającą w tym roku 31 maja, po porannych Mszach świętych na ulice wszystkich miejscowości wyszły procesje z Najświętszym Sakramentem.

ZOBACZ ZDJĘCIA z procesji Bożego Ciała 2018 w Tarnobrzegu

Religijnym procesjom sprzyjała słoneczna, ciepła pogoda. Tradycyjnie na początku procesji niesiony jest krzyż z Jezusem, dalej idą wierni z feretronami (dwustronnymi obrazami), dziewczęta w komunijnych strojach sypią kwiaty, chłopcy dzwonią dzwoneczkami. A po ukwieconej drodze idą wierni z kapłanem, który pod baldachimem niesie Najświętszy Sakrament w monstrancji. Procesje przeszły do czterech ołtarzy.

Tłumy wzięły udział w procesjach Bożego Ciała [WIDEO ZDJĘCIA]

W kościele Trójcy Przenajświętszej w Stalowej Woli ksiądz Dariusz Kielar odprawiający nabożeństwo powiedział: - Bóg przychodzi do mojego domu. Najważniejsze to uwierzyć, że to jest rzeczywistość. Bóg idzie naszymi ulicami. Cieszymy się, że Bóg przychodzi do naszego domu, tak jak cieszymy się, kiedy przychodzi do nas ktoś znajomy i nie mamy pretensji, że go obsługujemy, podając herbatę czy jedzenie. Otwieramy drzwi każdemu, a kiedy Bóg chce do nas przyjść, udajemy, że jesteśmy zajęci. Tymczasem dzień bez Eucharystii, to dzień bez Boga. Nawet klęcząc przed Eucharystią, potrafimy podeptać człowieka w drugim człowieku. W duchu wiary Bóg przychodzi tam, gdzie nasz dom. Jezus wychodzi z kościoła zobaczyć jak mieszkamy. Przyjdź do nas Panie, Chlebie Żywy i pozostań z nami.

Jak czytamy na portalu Katolickiej Agencji Informacyjnej, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

Uroczystość, która wyrosła na podłożu adoracyjnego kierunku pobożności eucharystycznej rozwijającej się na Zachodzie od przełomu XI i XII w., przeżywana jest obecnie w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej. Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia błogosławionej Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem biskup Robert ustanowił w 1246 roku święto Bożego Ciała, początkowo dla diecezji Liege.

W 1252 roku legat papieski rozszerzył obchodzenie tego święta na Germanię, natomiast papież Urban IV bullą „Transiturus” z 1264 roku ustanowił Boże Ciało świętem obowiązującym w całym Kościele jako „zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu”.

Śmierć Urbana IV przeszkodziła ogłoszeniu bulli. Dokonał tego papież Jan XXII (w 1334 rok), natomiast papież Bonifacy IX polecił w 1391 roku wprowadzić święto Bożego Ciała wszędzie tam, gdzie jeszcze nie było ono obchodzone.

W Polsce jako pierwszy wprowadził to święto biskup Nankier w 1320 roku w diecezji krakowskiej, natomiast w Kościele unickim – synod zamojski w 1720 roku. W Kościele katolickim w Polsce pod koniec XIV wieku święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach. Było ono zawsze zaliczane do świąt głównych. Od końca XV wieku przy okazji tego święta udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem.

Kościół od samego początku głosił wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej Ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz oraz św. Paweł Apostoł. Prawdziwa i rzeczywista obecność Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera się według nauki Kościoła na słowie Jezusa: „To jest Ciało moje … To jest krew moja” (Mk 14,22.24).

Nowy Katechizm Kościoła Katolickiego mówi, iż „sposób obecności Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest wyjątkowy. W Najświętszym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus” (KKK 1374).

Od XVI w. przyjęła się w Kościele praktyka 40-godzinnej adoracji Najświętszego Sakramentu. Praktykę tę wprowadził do Mediolanu św. Karol Boromeusz w 1520 r. Dzisiaj jest ona obecna w całym Kościele. Zostały założone nawet specjalne zakony, których głównym celem jest nieustanna adoracja Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. W Polsce istnieją trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki, franciszkanki od Najświętszego Sakramentu i eucharystki.

Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono nieco później niż samo święto. Pierwszym śladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami.

W XV wieku procesje eucharystyczne odprawiano w całych Niemczech, Anglii, Francji, północnych Włoszech i Polsce. W Niemczech procesję w uroczystość Bożego Ciała łączono z procesją błagalną o odwrócenie nieszczęść i dobrą pogodę, dlatego przy czterech ołtarzach śpiewano początkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego błogosławieństwa. W Polsce zwyczaj ten wszedł do „Rytuału piotrkowskiego” z 1631 roku. Rzymskie przepisy procesji zawarte w „Caeremoniale episcoporum” (1600 r.) i „Rituale romanum” (1614 r.) przewidywały jedynie przejście z Najświętszym Sakramentem bez zatrzymywania się i błogosławieństwo eucharystyczne na zakończenie.

Procesję odprawiano z wielkim przepychem od początku jej wprowadzenia. Od czasu zakwestionowania tych praktyk przez reformację, udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.

W Polsce od czasów rozbiorów z udziałem w procesji łączyła się w świadomości wiernych manifestacja przynależności narodowej. Po II wojnie światowej procesje w czasie Bożego Ciała były znakiem jedności narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne władze państwowe niejednokrotnie zakazywały procesji urządzanych ulicami miast.

Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowała 17 lutego 1967 r. obrzędy procesji Bożego Ciała, wprowadzając w całej Polsce nowe modlitwy przy każdym ołtarzu oraz czytania ewangelii tematycznie związane z Eucharystią.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Podkarpackie