Ważny osprzęt
Ważny osprzęt
Jeżeli masz na sztywno ustaloną górną granicę budżetu, zamiast celować w najdroższą kamerę, na jaką cię stać, kup tańszy, ale sprawdzony model, a za resztę pieniędzy dodatkowy akumulator czy statyw. Obie te rzeczy przydają się bardziej niż minimalnie lepsze parametry.
Nie należy przywiązywać większej wagi do tego, jaki kamera ma zoom - jeżeli ma zoom optyczny "razy 10" do domowego filmowania z powodzeniem wystarczy. Przy większym zo-omie i tak stabilizator obrazu nie "nadąży", jeśli będziemy chcieli zrobić duże zbliżenia. Dużo wątpliwości mogą budzić także wszelkie informacje o "cyfrowych efektach" czy "ilości programów ekspozycji" - to funkcje bardziej przydatne dla osób, które z kamerą miały już do czynienia i potrafią je wykorzystać. Co jest, więc ważne dla początkującego amatora filmowania?
WAŻNE WEJŚCIA
Ważną cechą kamer są wejścia cyfrowe i analogowe. Za wejścia warto dopłacić kilkaset złotych - wejście DV umożliwia przegranie zmontowanego filmu z komputera na kamerę (pod-czas, gdy samo wyjście umożliwia tylko operację odwrotną). Wejście analogowe umożliwia przegranie na DV sygnału z analogowego źródła, jak na przykład magnetowid czy starsza ka-mera - może okazać się bardzo przydatne.
Tu warto zauważyć, ze często różnica w cenie między kamerami mającymi i niemającymi wejścia DV wynosi kilkaset złotych. Warto przed zakupem sprawdzić czy nie możemy oszczędzić w ten sposób pieniędzy.
PIKSELE I CZUŁOŚĆ
Kolejnym ważnym elementem jest ilość pikseli. Zazwyczaj informacji takich szukać trzeba w specyfikacjach technicznych i interesuje nas ilość pikseli aktywnych. Przykładowo - kamera cyfrowa o parametrze 800 000 pikseli, ma aktywnych 540 000. Im więcej pikseli tym lepsza ostrość obrazu.
Bardzo istotna jest też czułość kamery i tutaj należy zwrócić uwagę na ilość "luksów". Często większą czułość mają ka-mery, które posiadają większy przetwornik CCD, kamera wyposażona w przetwornik 1/4" ma szanse być bardziej czuła niż kamera tej samej klasy z przetwornikiem 1/6" - w końcu na element światłoczuły pada wtedy znacznie więcej światła. Ka-mery profesjonalne mają często przetwornik wielkości 2/3".
RĘCZNIE ZNACZY LEPIEJ
Warto też zwrócić uwagę na możliwość ręcznej regulacji parametrów obrazu. O ile większość kamer posiada obecnie ręczną regulacje ekspozycji, o tyle ręczny balans bieli nie jest jeszcze standardem - warto się zainteresować właśnie balan-sem bieli, ponieważ umożliwia on korekcje kolorystyki obrazu tam gdzie automatyka głupieje. Ręczna regulacja ostrości jest w zasadzie obowiązkowa - maja ją niemalże wszystkie modele, ale różnie jest z wygodą obsługi tej funkcji.
Zainteresować się też możemy stabilizatorem obrazu. Lepsze kamery mają optyczny, słabsze - elektroniczny.
Jeżeli masz do wyboru kamery z wizjerem czarno-białym i kolorowym, które posiadają też LCD, weź wizjer czarno-biały. Ma on lepszą rozdzielczość i kontrast, wszystko z wyjątkiem koloru można na nim lepiej ustawić. A do kontroli koloru wystarczy LCD.
MNIEJ I BARDZO WAŻNE
Wszystkim, co dotyczy robienia zdjęć raczej nie należy się przejmować. Często porównywalnej jakości fotografie uzyskamy wycinając klatkę z nagranego materiału, a zdjęcia nagrane na karcie pamięci będą wręcz gorszej jakości niż klatka z obrazu. Generalnie do robienia zdjęć należy sobie dokupić aparat cyfrowy - rzadko kamera potrafi robić zdjęcia o porównywalnej jakości.
Niektóre sklepy za dopłatą lub bez, oferują przedłużoną gwarancję na zakupioną w nich kamerę cyfrową. Zważywszy na ceny napraw kamer, jest to zazwyczaj oferta warta rozważenia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?