Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MCSW Elektrownia w Radomiuj pokaże zbiory Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Barbara Koś
Jedna z prac wystawy: Adam Rzepecki, Motorem mojej sztuki jest SHL-ka, 1981, rekonstrukcja 1995.
Jedna z prac wystawy: Adam Rzepecki, Motorem mojej sztuki jest SHL-ka, 1981, rekonstrukcja 1995. Centrum Rzeźby Polskiej
„Orońsko. 17 km w linii prostej” – to wystawa z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która otwarta będzie w piątek, 22 kwietnia, o godzinie 17, w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" przy ulicy Kopernika 1.

Na wystawie rzeźby pokazują: Paweł Althamer, Sylwester Ambroziak, Mirosław Bałka, Krzysztof M. Bednarski, Michalina Bigaj, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Tomasz Domański, Barbara Falender, Wojciech Fangor, Miłosz Flis, Bogusław Gabryś, Władysław Hasior, Maria Jarema, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska, Katarzyna Kobro, Bartosz Kokosiński, Tadeusz Koper, Grzegorz Kowalski, Jarosław Kozakiewicz, Edward Krasiński, Piotr Kurka, Natalia Lach-Lachowicz, Artur Malewski, Sławoj Ostrowski, Marta Pszonak, Adam Rzepecki, Stanisław Szyba, Martyna Szwinta, Henryk Albin Tomaszewski, Magdalena Więcek-Wnuk, August Zamoyski, Wojciech Zasadni, Barbara Zbrożyna

Wystawa „Orońsko. 17 km w linii prostej” została przygotowana przez Centrum Rzeźby Polskiej na bazie kolekcji instytucji i prac artystów z nią związanych. Spośród blisko 2000 dzieł wybrano kilkadziesiąt rzeźb, obiektów i instalacji, prac artystów różnych generacji.

- Orońska kolekcja rzeźby, jak mówi Eulalia Domanowska, dyrektor Centrum Rzeźby Polskiej, była budowana przez ostatnie 30 lat przez kolejnych dyrektorów artystycznych instytucji: Jana St. Wojciechowskiego, Lecha Karwowskiego i Mariusza Knorowskiego, a także artystów i środowisko rzeźbiarskie.

- Znajdziemy w niej przykłady rzeźby polskiej od początku XX wieku po czasy współczesne - podkreśla dyrektor Domanowska. - Najstarsze dzieła pochodzą z pierwszej dekady minionego stulecia. Są to dzieła klasyków – Konstantego Laszczki i Stanisława Ostrowskiego. Z dwudziestolecia międzywojennego posiadamy prace tak znakomitych artystów jak Katarzyna Kobro, Maria Jarema czy August Zamoyski.

Powojenne czasy przynoszą ekspresyjne przykłady twórczości Zofii Woźnej, Bronisława Chromego czy Józefa Szajny. Kolejne eksponaty z lat 60. i 70. – Jerzego Jarnuszkiewicza, Barbary Zbrożyny, Magdaleny Więcek – ukazują zwrot ku nowoczesności. Pojawiają się przykłady rzeźby abstrakcyjnej i konceptualnej, ale dominującą tendencją polskiej sztuki pozostaje figuracja.

Centrum posiada także dzieła artystów czerpiących z tradycji sztuki ludowej i związanych z zakopiańską Szkołą Kenara, jak Stanisław Kulon, Antoni Rząsa i Władysław Hasior. Kolejną grupę stanowią prace abstrakcyjne, organiczne bądź geometryczne, m.in. Edwarda Łazikowskiego, Antoniego Starczewskiego czy Macieja Szańkowskiego.

W Orońsku pod koniec ubiegłego wieku pracuje wybitna polska artystka Magdalena Abakanowicz. W Galerii Wozownia można zobaczyć jej stale prezentowaną pracę „Ukon” z cyklu „Gry wojenne” wykonaną w 1995 roku.

Przemiany polityczne w kraju powodują też zmiany w sztuce po 1989 roku. Do Orońska trafiają uczestnicy grupy Neue Bieriemiennost. W zbiorach reprezentują ją prace Marka Kijewskiego, Mirosława Filonika i Mirosława Bałki. Tutaj nieco później pracuje Sylwester Ambroziak. W latach 90. organizowane są warsztaty, na których pojawia się Grzegorz Kowalski wraz ze swoją słynną „Kowalnią”. Silne osobowości twórcze zdominowały polską scenę artystyczną, inicjując nurt sztuki krytycznej, mocno angażującej twórcę i widza w dialog społeczno-polityczny. Dołączyli do nich artyści z innych środowisk, uprawiający podobny nurt. W kolekcji reprezentują go dzieła Grzegorza Klamana, Roberta Rumasa i Doroty Nieznalskiej.

Z tego czasu pochodzi też niewielkich rozmiarów ceramiczny autoportret Pawła Althamera. Centrum posiada sporą grupę prac rzeźbiarskiego duetu Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska „Kocur”, którzy od 1996 roku pracują razem aż do śmierci artysty w 2007 roku. Ich twórczość inspirowana pop-artem jest najdobitniejszym przykładem jego wykorzystania w polskiej sztuce w dobie postmodernistycznych poszukiwań i reakcji na nową rzeczywistość i nową sytuację ekonomiczno-kulturową kształtującą się w naszym kraju od wczesnych lat 90.

W tych czasach pojęcie sztuki rzeźbiarskiej w Polsce poszerza się. Obok form tradycyjnie rzeźbiarskich pojawiają się obiekty artystyczne, instalacje przestrzenne i świetlne, a wreszcie rzeźby wirtualne i animacje komputerowe. Wystawy i twórczość artystów stają się coraz bardziej złożone i kompleksowe. Zaczynają oddziaływać na różne nasze zmysły. Artyści posługują się synestezją . Pojawiają się multimedia, film, fotografia, grafika komputerowa i działania performatywne.

- Ostatnio do naszej kolekcji zakupiliśmy prace młodych i średniej generacji artystów, którzy reprezentują różnorodne tendencje i interesują się aktualnymi zjawiskami współczesnej kultury - mówi Eulalia Domanowska. - Takimi jak ekologia, posthumanizm czy pacyfizm. Na wystawie pokazujemy część tych nowych nabytków: prace Artura Malewskiego, Martyny Szwinty, Miłosza Flisa, Michaliny Bigaj czy Wojciecha Zasadniego. Wszyscy uczestniczyli w Triennale Młodych – przeglądzie najciekawszych debiutujących osobowości, który odbywa się w Orońsku z inicjatywy Jana Berdyszaka od 1992 roku.

Jak dodaje dyrektor Domanowska, Centrum Rzeźby Polskiej będzie nadal zbierać aktualne prace najciekawszych polskich, a także zagranicznych artystów, które – jak ma nadzieję – nie tylko podniosą wartość kolekcji, ale także stworzą reprezentatywny zbiór służący edukacji.

Dotyczy to zwłaszcza kolekcji parkowej, która będzie przebudowywana w Orońsku w następnych latach. Praca „Przejście” Jarosława Kozakiewicza, a także prezentowany na obecnej wystawie „Czajniczek” Marty Pszonak są jej nowym początkiem.

- Wystawa pokazuje różne poetyki i sposoby widzenia, jakimi operowali bądź ciągle operują prezentowani artyści proponujący widzowi inny świat - tłumaczy dyrektor Domaanowska. - Wystawa jest także prezentacją części kolekcji orońskiej, w której zasadniczym kryterium doboru eksponatów jest ranga artysty i wartość jego dzieła w odniesieniu do zjawisk polskiej i światowej sztuki.

Znalazły się tutaj nie tylko rzeźby, ale także obiekty, instalacje oraz video, m.in. Sylwestra Ambroziaka i Teresy Murak.
Prezentację kolekcji uzupełnia film o Centrum Rzeźby Polskiej autorstwa Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka, który przybliża widzom to miejsce sztuki położone w dziewiętnastowiecznej posiadłości Józefa Brandta, a także opowiada o planach jego rozwoju.

W trakcie trwania wystawy ukaże się katalog przygotowany wspólnie przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu.

Kuratorem wystawy jest Eulalia Domanowska. Współpraca: Anna Podsiadły i Henryk Gac

Wystawa czynna do 30.07.2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie